اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

بایگانی
  • ۱
  • ۰

سیستم‌های تبرید چه بر اساس چرخه تراکمی کار کنند و چه بر اساس چرخه جذبی، نیازمند دستگاه کندانسور هستند. در سیستم های تبرید مبتنی بر چرخه تبرید تراکمی مانند سردخانه و چیلر تراکمی، گاز مبرد پس از افزایش فشار در کمپرسور، داغ می‌شود. این گاز بایستی قبل از ورود به شیر انبساط، تقطیر شده و به حالت مایع تبدیل شود. این عمل در کندانسور اتفاق می‌افتد. در سیستم تبرید مبتنی بر چرخه جذبی نیز مخلوط مبرد و جذب کننده در ژنراتور گرما داده شده و مبرد تبخیر می‌شود. این مبرد گازی باید در کندانسور تقطیر شود.

مکانیزم عملکرد کندانسور به این شکل است که گاز مبرد داغ از کویل های درون کندانسور عبور می‌کند. به دلیل زیاد بودن فشار گاز، این گاز در دمای بالاتری تقطیر می‌شود. بنابراین گاز مبرد داغ شروع به انتقال حرارت به محیط کرده و به مایع تبدیل می‌شود. سیال در تماس با بیرون کویل ها، بر اساس نوع کندانسور می‌تواند هوا یا آب باشد.

کندانسورها به سه دسته کندانسور آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم می‌شوند. در کندانسور هوا خنک، فن‌هایی تعبیه شده‌اند که هوا را با شدت، از روی کویل های دارای گاز داغ عبور می‌دهند تا با جذب گرما توسط هوا، گاز درون کویل تقطیر شود. در کندانسور آبی، گاز درون لوله، در تماس حرارتی با آب، گرمای خود را از دست داده و به مایع تبدیل می‌شود. خود آب در طی این فرایند گرم شده و برای استفاده دوباره بایستی سرد گردد. این اقدام از طریق برج خنک کن انجام می‌گیرد. کندانسور آبی در سه نوع مختلف پوسته و لوله، پوسته و کویل و صفحه‌ای ساخته می‌شوند. در کندانسور آبی پوسته و لوله، گاز داغ از درون پوسته عبور کرده و از لوله های موازی درون پوسته نیز آب عبور می‌کند. این نوع کندانسور آبی، پر‌مصرف ترین نوع کندانسور آبی می‌باشد. کندانسور آبی کویل و پوسته همانند نوع پوسته و لوله بوده، با این تفاوت که درون پوسته به جای لوله، از کویل حاوی آب استفاده می‌گردد. در کندانسور صفحه‌ای، دو سیال گرم و سرد درصفحات کنار هم جاری شده و انتقال حرارت و در نتیجه تقطیر انجام می‌گیرد.

در کندانسور تبخیری، سیال گازی داغ از درون لوله‌هایی عبور کرده و برای جذب حرارت آن، سیال آب روی این لوله‌ها پاشیده شده تا جذب حرارت انجام می‌گیرد. البته فن‌هایی نیز برای سرد کردن آبی که گرم شده در این سیستم وجود دارد.

 

منبع : دامون

  • ۹۷/۰۷/۲۸
  • نویسنده

انواع کندانسور

کندانسور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی