اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

بایگانی
  • ۰
  • ۰

سیستم تبرید دارای چهار زیر مجموعه حیاتی می‌باشد که عملا چرخه تبرید را تشکیل می‌دهند. کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و تجهیز انبساط. تجهیز انبساط وظیفه کاهش دادن فشار مبرد خروجی از کندانسور و تزریق آن به اواپراتور را دارد. ورود مبرد با فشار پایین به اواپراتور این امکان را می‌دهد که اواپراتور، دمای سیال اطراف خود را پایین بیاورد.

تجهیزات انبساط را می‌توان از نظر عملکرد به دو دسته ظرفیت متغیر و ثابت تقسیم کرد. تجهیزات انبساط ظرفیت متغیر شامل شیر انبساط اتوماتیک (الکترونیکی)، شیر انبساط ترموستاتیک و شیر شناور می‌باشد. لوله مویین به عنوان تجهیز انبساط با ظرفیت ثابت شناخته می‌شود. لوله مویین، ساده، بدون قطعه متحرک و ارزان می‌باشد.

شیر انبساط ترموستاتیکی میزان پاشش مبرد در اواپراتور را بر اساس میزان سوپرهیت گاز خروجی از اواپراتور کنترل می‌کند. مکانیزم عمکرد بدین شکل است که شیر انبساط ترموستاتیک دارای یک حباب حسگر دما می‌باشد که پر از ماده مبرد است. در زمان افزایش دما در این حباب، فشار افزایش یافته و این فشار به فنر شیر انبساط نیرو وارد می‌کند و در نتیجه مبرد بیشتری به اواپراتور تزریق می‌شود. زمانی که دمای حباب حسگر کاهش می‌یابد، نیرو روی فنر افت کرده و دریچه شیر انبساط کوچکتر می‌گردد.

دانفوس و کستل از معروف‌ترین تولید کنندگان شیر انبساط در انواع مختلف می‌باشند. دانفوس، شیر انبساط ترموستاتیک را در سه نوع شیر انبساط ترموستاتیک با سوزن قابل تعویض، شیر انبساط ترموستاتیک با سوزن ثابت و شیر تزریقی ترموستاتیک عرضه می‌کند.

منبع : دامون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی