اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

بایگانی
  • ۰
  • ۰

چیلر سیستمی برای سرد کردن آب است تا بتوان از این آب سرد در دستگاه های تهویه مطبوع مانند هواساز و فن کویل یا در کاربردهای صنعتی استفاده کرد. چیلر می‌تواند بر اساس چرخه تبرید تراکمی (چیلر تراکمی) و یا چرخه تبرید جذبی (چیلر جذبی) عمل کند. تجهیزات اصلی چیلر همانند تجهیزات پایه ای سردخانه می‌باشد. چیلرها را می‌توان از نظر کاربرد، سیکل پایه و نوع کندانسور به دسته هایی تقسیم کرد.

از نظر کاربرد، چیلر  به دو دسته تهویه مطبوع و صنعتی تقسیم می‌شوند. در کاربرد تهویه مطبوع، آب سرد شده توسط چیلر به سیستم های تهویه مطبوع مانند هواساز، هواشور و فن کویل پمپ شده و از این طریق، هوای محیط‌های داخلی از نظر رطوبت و دما به مقدار آسایش انسان تنظیم می‌شود. در کاربرد صنعتی، از آب سرد شده چیلر برای سرد کردن ماشین آلات صنعتی که در اثر عملکرد گرم شده اند استفاده می‌گردد. همچنین بعضی محصولات صنعتی بعد از تولید نیاز به سرد کردن دارند که از این آب چیلر استفاده می‌گردد.

از نظر سیکل پایه، چیلر به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شود. چیلر تراکمی از کمپرسور برای وارد کردن توان به چرخه تبرید و افزایش فشار گاز مبرد فریونی استفاده می‌کند. چیلر جذبی از ژنراتور، جذب کننده و پمپ برای این هدف استفاده می‌کند. البته در چیلر جذبی، از آب به عنوان مبرد استفاده شده و همچنین از لیتیوم بروماید به عنوان جذب کننده استفاده می‌شود.

از نظر نوع کندانسوراستفاده شده در چیلر، می‌توان چیلرها را به دو دسته چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک تقسیم کرد. چیلر آب خنک از کندانسور آبی برای سرد کردن گاز مبرد خروجی از کمپرسور استفاده کرده و چیلر هوا خنک از کندانسور هوایی برای این کار استفاده می‌کند. چیلر آب خنک نیازمند برج خنک کن نیز می‌باشد.

 

منبع : دامون

  • ۹۷/۰۷/۲۲
  • نویسنده

چیلر

چیلر صنعتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی