اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

بایگانی
  • ۰
  • ۰

کمپرسور دستگاهی است که با کاهش حجم یک گاز باعث افزایش فشار و دمای آن می‌شود. در سیستم سرمایشی، کمپرسور، گاز خروجی از اواپراتور را که حامل گرمای جذب شده از محیط یا ماده تحت سرمایش است، متراکم کرده و با افزایش فشار و دمای آن، به سمت کندانسور هدایت می‌کند. در این مقاله، انواع کمپرسورهای موجود در بازار و مزایا و معایب آن‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرند.

انواع کمپرسور مورد استفاده در سیستم‌های برودتی را می‌توان از نظر مکانیزم فشرده سازی گاز به دو دسته کلی دینامیکی و جا‌به‌جایی مثبت تقسیم کرد. کمپرسور دینامیکی دارای دو نوع محوری و شعاعی است. نوع محوری در واقع همان کمپرسور توربینی است. نوع شعاعی نیز به طور عمده کمپرسور سانتریفیوژ یا گریز از مرکز نامیده می‌شود.

کمپرسور جابه‌جایی مثبت، حجم معینی از گاز را محصور کرده و به تدریج حجم منطقه محصور را کاهش می‌دهد تا فشار افزایش یابد. دو دسته کمپرسور جابه‌جایی مثبت وجود دارد. دسته دورانی شامل کمپرسور اسکرو، اسکرال، دنده‌ای و روتاری و دسته پیستونی شامل کمپرسور دیافراگمی، دو مرحله‎ای و تک مرحله‌ای.

کمپرسور ها از نظر نوع قرارگیری موتور الکتریکی نیز به سه دسته باز (تسمه‌ای)، نیمه بسته (سمی هرمتیک) و بسته (هرمتیک) تقسیم می‌شود. در کمپرسور نوع باز، موتور و کمپرسور در دو محفظه جداگانه بوده و با تسمه یا کوپلینگ به هم متصل می‌شوند. در کمپرسور نیمه بسته محفظه موتور و کمپرسور یکی بوده و محفظه قابل باز شدن  است. این کمپرسورها قابل تعمیر هستند. در کمپرسور بسته، محفظه به شکل کامل بسته بوده و امکان تعمیر وجود ندارد.

انواع کمپرسور ذکر شده، برای کار در ظرفیت های تبرید مختلفی مناسب هستند. کمپرسور های اسکرال، روتاری و پیستونی بسته برای ظرفیت تبرید کم مناسب هستند. کمپرسورهای پیستونی باز، اسکرو و گریز از مرکز برای ظرفیت های بالا مناسب بوده و دارای بازه ظرفیت بزرگی هستند.

 

منبع : دامون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی