اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

اصول سردخانه داری

آشنایی با انواع سردخانه ها، نحوه کار و کلیه تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در سردخانه، تونل انجماد و چیلر

بایگانی
  • ۰
  • ۰

انواع سردخانه

عرضه کنندگان صنایع غذایی مانند مواد پروتئینی و لبنیات به کمک سردخانه می‌توانند عرضه را مدیریت کرده و تمام محصول خود را در طی زمان به فروش برسانند. این کار باعث کاهش ضایعات محصول، افزایش سود عرضه‌کنندگان و دسترسی بهتر مردم به محصولات می‌شود. سردخانه از نظر نوع مواد غذایی و حجم و ابعاد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود

بر اساس دمای کاری، سردخانه به چهار نوع تقسیم می‌شود. سردخانه بالای صفر عمدتا برای نگهداری میوه، دارو و لبنیات بوده و دمای کاری بین 0 تا 4 درجه سانتیگراد را دارد. سردخانه زیر صفر برای نگهداری گوشت بوده و معمولا دارای دمای کاری 18- درجه سانتیگراد می‌باشد. تونل انجماد نوع دیگر سردخانه می‌باشد که برای سرد کردن سریع مواد غذایی استفاده می‌شود و معمولا دارای دمای 40- می‌باشد. نوع آخر نیز سردخانه نگهداری بستنی بوده و سردخانه دو مرحله ای نامیده می‌شود.

بر اساس حجم و ابعاد، سردخانه به سه دسته سردخانه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شود.  سردخانه کوچک و متوسط معمولی به صورت اتاقی بوده و به کمک ساندویچ پانل درون یک ساختمان، اجرا می‌شود. سردخانه کوچک و متوسط را می‌توان به صورت قابل حمل و کانکسی نیز ساخت. سردخانه بزرگ برای ذخیره مواد در حجم انبوه استفاده می‌شود. این سردخانه معمولا دارای اتاق های متعدد بوده و مناسب باغداران بزرگ و توزیع‌کنندگان می‌باشد.

سردخانه را از نظر ترکیب هوای درونی می‌توان به دو دسته سردخانه کنترل اتمسفر و معمولی تقسیم کرد. سردخانه کنترل اتمسفر، ترکیب هوای درون سردخانه را کنترل می‌کند تا عمر و کیفیت برخی مواد غذایی حساس را بهتر حفظ نماید. مثلا بنا بر شرایط، غلظت اکسیژن را کاهش می‌دهد. در سردخانه معمولی، فقط دما و رطوبت کنترل می‌شود.

 

منبع : دامون

  • ۹۷/۰۷/۲۱
  • نویسنده

انواع سردخانه

سردخانه

نظرات (۱)

یکی از سایت هایی که مثل شما مطالب خوبی میذاره سایت فراسرد farasard.com هست که در مورد چیلر و سردخانه توضیحاتی داده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی